פולידקטיליה – ריבוי אצבעות

פולידקטיליה – ריבוי אצבעות

פולידקטיליה, אשר פירושה בעברית "ריבוי אצבעות", הינה מצב גנטי מולד בו קיימות אצבעות נוספות בכפות הידיים או הרגליים. מצב זה יכול להופיע בצורה שונה מאדם לאדם, מאצבע מלאה ופונקציונלית לגרודה קטנה שאינה מכילה עצמות או מפרקים. פולידקטיליה נחשבת לאחת התופעות השכיחות ביותר בקרב מומים קונגניטליים (מולדים) בגפיים.

פולידיקטיליה - ריבוי אצבעות

אפידמיולוגיה וסוגי פולידקטיליה

התופעה מתרחשת בקרב 6-7 מתוך כל 1,000 לידות, עם שיעורים משתנים בין אוכלוסיות שונות. פולידקטיליה יכולה להתרחש כתופעה עצמאית או כחלק מתסמונת גנטית. קיימים שני סוגים עיקריים: פרה-אקסיאל (אגודל או בוהן גדולה) ופוסט-אקסיאל (זרת או בוהן קטנה), כאשר הסוג השני הוא הנפוץ ביותר ובדרך כלל מתייחס לאצבע שישית אשר קיימת לצד האצבע הקטנה.

אבחון וטיפול בפולידקטיליה בכף היד

האבחון מתבצע בבדיקה הגופנית ובשלב מסוים מבצעים צילומי רנטגן להערכת המצב וקביעת הגיון טיפולי. הטיפול בפולידקטיליה כולל ניתוח להסרת האצבע העודפת. חשוב שהניתוח יבוצע על ידי מומחה באורטופדיית ילדים (או כף יד), שיבחן את האפשרויות הטיפוליות הטובות ביותר לכל מקרה באופן אינדבידואלי בדגש על תזמון הניתוח.

חשיבות הטיפול המוקדם וההתאמה האישית

הטיפול צריך להתבצע בתזמון הנכון למניעת בעיות פונקציונליות ואסתטיות בעתיד מצד אחד ושקילת גורמים אחרים כגון הרדמה כללית, גודל האצבע וגיל הילד מצד שני. המטרה היא להבטיח שהילד יוכל לפתח שימוש תקין בגפה המנותחת. התאמת הטיפול הנכונה תלויה במספר גורמים, כולל המיקום והמבנה של האצבע הנוספת, וכן הצורך בשיקום לאחר הניתוח.

ד"ר מנחם זינגר: אורטופד ילדים מוביל לטיפול בפולידקטיליה

ד"ר מנחם זינגר, אורטופד ילדים מומחה, מציע טיפול אורטופדי ייחודי לילדים הסובלים מפולידקטיליה. בעל ניסיון רב באבחון וטיפול בריבוי אצבעות, ד"ר זינגר מחויב לספק את הטיפול המתקדם והאישי ביותר לכל ילד, תוך שמירה על רמה גבוהה של מקצועיות ואמפתיה. המטרה היא להבטיח שכל ילד יחזור לפעילות יומיומית עם פונקציונליות מרבית של היד. לקבלת ייעוץ וטיפול, ניתן לפנות למרפאתו של ד"ר זינגר, המהווה מוקד למצוינות בתחום אורטופדיית ילדים.

דילוג לתוכן