בעיות בכף הרגל אצל ילדים

בעיות בכף הרגל אצל ילדים

בעיות כף הרגל אצל ילדים הן חשש שכיח שהורים נתקלים בו לעתים קרובות כשהילדים הקטנים שלהם גדלים ומתפתחים. פנייה להדרכה מאורתופד מומחה כף רגל ילדים יכולה לספק תובנות ופתרונות חשובים כדי להבטיח את הבריאות והנוחות של כפות הרגליים.
כפות הרגליים של ילדים עוברות שינויים משמעותיים במהלך שנות ההתפתחות שלהם. בעוד שבעיות רבות בכף הרגל הן חלק טבעי מהצמיחה, חלקן מחייבות טיפול מקצועי של מומחה כף רגל ילדים.

אחת הבעיות הנפוצות בכף הרגל אצל ילדים היא של רגליים שטוחות: רגליים שטוחות, או pes planus, מתרחשות כאשר קשתות הרגליים אינן מתפתחות כמו שצריך. הדבר אמנם נפוץ אצל תינוקות ופעוטות, אך בעיה של רגליים שטוחות הנמשכת מעבר לגיל מסוים עשויה להצדיק הערכה על ידי מומחה כף הרגל לילדים.
בעיה נוספת היא של ציפורניים חודרניות. גזירת ציפורניים לא נכונה או נעילת נעליים שאינן מתאימות, כל אלה עלולים להוביל לציפורניים חודרניות, הגורמות לכאב, לאדמומיות וגם לזיהומים. גם כאן, אורטופד ילדים מומחה כף רגל יספק את ההדרכה המתאימה ואת הטיפול הראוי על מנת לפתור את הבעיה.
תופעה נוספת היא מחלת סבר, ידועה גם בשם calcaneal apophysitis, היא פציעה המשפיעה על לוחית הגדילה בעצם העקב. זה קורה לעתים קרובות אצל ילדים ומתבגרים פעילים ויכול לגרום לכאבים בעקב.

קלאב פוט - רגל סוסנית / קלוטה / קלובה

תופעה זו נקראת באנגלית congenital talipes equinovarus, והיא משפיעה על התפתחות כף הרגל של הילד, הדומה לרוב לצורת כף הרגל של סוס. למרות שהמראה החזותי עשוי להדאיג את ההורים, חשוב להבין כי כף הרגל היא מצב שניתן לטפל בו עם התערבויות יעילות. במאמר זה, נתעמק במורכבות של כף הרגל, הגורמים לה, אפשרויות הטיפול ותפקידם של מומחים בהבטחת תוצאה חיובית.
מדובר בתופעה מולדת והיא מצריכה יישור של עצמות כף הרגל והקרסול. אצל ילד עם קלאב פוט, כף הרגל מופנית פנימה ומטה, בדומה לצורת רגל או כלוב של סוס. מצב זה יכול להשפיע על כף רגל אחת או שתיהן ומשתנה בחומרתה. הסיבה לתופעה לא תמיד ברורה, אך מאמינים שגורמים גנטיים וסביבתיים הם משמעותיים. למרות שהמצב אינו ניתן למניעה, אבחון מוקדם וטיפול יכולים לשפר משמעותית את התוצאות ארוכות הטווח עבור ילדים שנפגעו.
למרבה המזל, כף הרגל מגיבה היטב לטיפול, במיוחד כאשר מתחילים אותו בשלב מוקדם בחייו של הילד. המטרה העיקרית של הטיפול היא לתקן בהדרגה את מנח כף הרגל ואת יישורה כדי לאפשר תפקוד ותנועה תקינים.

בעיות בכף הרגל אצל ילדים

שתי גישות הטיפול העיקריות הן:

שיטת פונסטי: שיטה זו כוללת סדרה של מניפולציות עדינות וגבס כדי למקם מחדש בהדרגה את כף הרגל. לאחר מכן מניחים את כף הרגל בסד כדי לשמור על המיקום המתוקן. שיטת פונסטי יעילה ברוב המקרים ומועדפת בשל אופייה הבלתי פולשני. מדובר בשיטה שפותחה בתחילת שנות ה- 2000 ע"י ד"ר פונטסי, אורתופד ילדים אמריקאי והיא מבוססת על גבסים סדרתיים המתקנים את העיוות באופן הדרגתי. ניתן להגיד ששיטת פונסטי מבוצעת כיום במרבית העולם ומקובלת כשיטה המועדפת לטיפול בכפות רגליים אלו. זו גם השיטה בה אנו משתמשים עם תוצאות מצוינות לאורך השנים.
הטיפול מתחיל באופן מיטבי לפני גיל חודש (ולעיתים מיד לאחר הלידה) על ידי ביצוע סדרת גבסים ( 4-8). בסוף הסדרת גיבוס זו מבוצע "ניתוחון" שבו משוחרר גיד אכילס דרך חתך קטן מאוד של פחות מ 1 ס"מ ומבוצע הגבס האחרון למשך 3 שבועות. לאחר מכן יטופל התינוק בנעליים עם פד מיוחד באופן קבוע 3-6 חודשים במשל הלילה עד גיל שנתיים-שלוש. לעיתים בגיל שנתיים-שלוש יש צורך בניתוח להעברת גיד ב 30-50% מילדים אלו. חשוב לציין שכף הרגל תמיד תהיה קטנה במעט מהרגל שנייה וגם מעט רזה יותר אך הבדל אורך נדיר במקרים אלו. במרפאתנו הטיפול מבוצע על ידי רופאי היחידה לאורתופדית ילדים המיומנים בשיטת פונסטי. רצוי שהטיפול יתחיל בגיל מוקדם, בדרך כלל לפני גיל חודש. הטיפול כולל סדרה של גבסים, שבסופם מבוצע הליך כירורגי פשוט לשחרור גיד אכילס. לאחריו, התינוק נועל נעליים מיוחדות עם פד למשך מספר חודשים. במקרים מסוימים, יש צורך בניתוח להעברת גיד אכילס בגיל שנתיים-שלוש. חשוב לציין שכף הרגל תמיד תהיה קטנה במעט מהרגל השנייה, אך כמעט לא ניתן להבחין בכך. במרפאה שלנו הטיפול מבוצע על ידי רופאי היחידה לאורתופדיית ילדים שלהם ניסיון רב בשיטת פונסטי.


התערבות כירורגית: במקרים מסוימים בהם חומרת כף הרגל גבוהה או אם הטיפול הראשוני אינו מניב את התוצאות הרצויות, ייתכן שיהיה צורך בהתערבות כירורגית. מטרת הניתוח היא לשחרר מבנים הדוקים בכף הרגל ובקרסול, ולאחר מכן יציקה וחיזוק לשמירה על המיקום המתוקן.
אורטופד ילדים מומחה כף רגל וקרסול הוא בעל תפקיד מכריע בטיפול בתופעה זו. המומחה יעריך את חומרת המצב, ובהתאם לכך ימליץ על גישת הטיפול המתאימה ויעקוב מקרוב אחר התקדמות הילד. פגישות מעקב קבועות חיוניות כדי להבטיח שהתיקון נשמר ככל שהילד גדל.
טיפול יעיל יאפשר לילד איכות חיים בהמשך חייו הבוגרים ועל כן במקרים של קלאב פוט המפתח להשגת התוצאה הטובה ביותר היא בפנייה מוקדמת לייעוץ והתחלת הטיפול במהירות.

טלוס אנכי

הטלוס הינה עצם חשובה בחיבור של הקרסול לכף רגל והעיוות המדובר מצביע על מנח לא תקין של עצם זו ביחס לשכנותיה. זהו עיוות מולד נדיר של כף הרגל והקרסול. בניגוד לקשת הטבעית של כף רגל רגילה, בטלוס אנכית, כף הרגל מקומרת בכיוון ההפוך, כאשר כף הרגל פונה כלפי מעלה. המראה הייחודי הזה מתואר לעתים קרובות כרגל עם תחתית נדנדה בשל הדמיון שלה למשטח המעוקל של כיסא נדנדה.
זוהי תופעה של כף רגל שטוחה רק חמורה בהרבה (קיימת בליטה באזור הקשת אשר מכונה "רוקר-בוטום" – rocker bottom ) . ב 50% מהמקרים עיוות זה יהווה חלק מתסמונת כלשהיא וב 50% מהמקרים עיוות זה יהיה מבודד בלי בעיות אחרות. מדובר בתופעה של כף רגל שטוחה, אך חמורה בהרבה. היא מאופיינת בבליטה באזור הקשת, המכונה "רוקר-בוטום". ב-50% מהמקרים, כף רגל קעורה מהווה חלק מתסמונת כלשהי. ב-50% מהמקרים, היא מבודדת, כלומר אין לה קשר לבעיות רפואיות אחרות. הסיבה המדויקת לטלוס אנכי אינה מובנת במלואה, אך מאמינים שהיא נובעת משילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. המצב עשוי להיות קשור גם לתסמונות גנטיות מסוימות או להפרעות נוירו-שריריות.
הטיפול במקרה זה הוא סדרת גבסים בשיטת "דובס" ( Dobbs) אך בניגוד לכף רגל סוסנית בסוף הסדרה יהיה טיפול ניתוחי לשחזור של הפריקה וקיבועה.
הטיפול כולל סדרת של גיבוסים בשיטה הנקראת "דובס". בשל המורכבות, בסוף הסדרה, ייתכן שיהיה צורך בניתוח לשחזור של הפריקה וקיבועה.
עם התערבות בזמן וטיפול נכון, ילדים רבים עם טלוס אנכי יכולים להשיג שיפור יישור ותפקוד כף הרגל. ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, כך גדלים הסיכויים להצלחת התיקון. פגישות מעקב קבועות עם המומחה לכף הרגל לילדים חשובות למעקב אחר ההתקדמות ולביצוע כל ההתאמות הנדרשות בתכנית הטיפול.

פולידקטליה (ריבוי אצבעות)

פולידקטליה (ריבוי אצבעות) היא מצב מולד שבו תינוק נולד עם יותר מהמספר הרגיל של אצבעות או אצבעות על הידיים או הרגליים. מדובר בתופעה בעלת שכיחות של כ 5 מקרים לכל 1000 לידות.
מצב ייחודי זה יכול לעורר חששות רבים אצל ההורים, אך הבנת הסיבות, אפשרויות הטיפול וההשלכות של פולידקטליה היא חיונית לקבלת הטיפול המיטיב עבור הילד.
ישנם שני סוגים עיקריים של פולידקטיליה. הראשונה, מצב שבו ספרות נוספות נוצרות בצד האגודל או הבוהן הגדולה של היד או הרגל. זהו הסוג הנפוץ ביותר ולעתים קרובות הוא פחות מורכב. בסוג השני, נוצרות ספרות נוספות בצד היד או הרגל מול האגודל או הבוהן הגדולה. סוג זה עשוי להשתנות במורכבות, כאשר חלק מהמקרים כוללים רק ספרה נוספת קטנה ולא פונקציונלית.
הסיבה לתופעה הזו היא ככל הנראה גנטית ותורשתית אך יש כי היא מושפעת מגורמים סביבתיים. במקרים מסוימים, היא עלולה להתרחש כאנומליה מבודדת, בעוד שבאחרים היא עשויה להיות קשורה לתסמונות גנטיות או אנומליות מולדות אחרות.
התיקון הניתוחי בדרך כלל מבוצע בהרדמה כללית בין גיל שנה לשנתיים והמטרה העיקרת הינה לשוות לכף הרגל צורה יפה ככל האפשר הן מבחינה תפקודית והנעלה והן מבחינה אסטטית.
הניתוח לתיקון מבוצע בדרך כלל בין הגילאים שנה לשנתיים ודורש הרדמה כללית, כשמטרתו המשמעותית ביותר היא לגרום לרגל להיות אסתטית יותר ומסוגלת לתפקד באופן מקסימלי כולל מבחינת הנעלה.
משפחות העומדות בפני אבחנה של פולידקטליה עשויות לחוות מגוון רגשות. לאורתופד ילדים ויועצים גנטיים תפקיד מכריע במתן מידע מדויק, דיון באפשרויות הטיפול והצעת תמיכה רגשית. אנשי מקצוע אלו עובדים בשיתוף פעולה כדי להנחות משפחות בקבלת החלטות המתאימות לערכיהן ולטובת הילד.
עם התקדמות בטיפול רפואי ובטכניקות כירורגיות, לילדים עם פולידקטליה יש הזדמנות לנהל חיים בריאים ופעילים. התערבות מוקדמת ותכנית טיפול מותאמת אישית לצרכי הילד יכולים להוביל לתוצאות חיוביות.

מתי כדאי לשקול להתייעץ עם מומחה?

במידה והילד סובל מכאב מתמשך או מאי נוחות ברגל, במהלך או לאחר פעילות גופנית – מומלץ להתייעץ עם אורטופד ילדים מומחה. כדאי לפנות לייעוץ גם במידה ואתם כהורים מבחינים בשיניים כלשהם בהליכה ובריצה של הילד. במידה והילד צולע או הולך על בהונות רגליו חשוב לפנות להערכה מקצועית.
בנוסף, במידה ונראים על כף הרגל עיוותים שונים כמו יישור אצבעות לא תקין, או מבנה מוזר, יוכל מומחה כף רגל לאבחן האם אכן מדובר בבעיה אורתופדית הדורשת טיפול או התערבות רפואית כזו או אחרת.
אצל תינוקות ישנם מקרים שבהם ההתפתחות המוטורית מתעכבת בגלל בעיות בכף הרגל או הקרסול. במידה ואתם חווים עיכוב משמעותי מומלץ לפנות לייעוץ.

הצעד לרגליים בריאות

בעיות רגליים של ילדים דורשות טיפול מיוחד המתחשב במסלולי הגדילה הייחודיים שלהם. מומחה רגליים לילדים משלב ידע רפואי עם גישה חמלה כדי להבטיח את רווחת רגליו של ילדכם. מאבחון מדויק ועד לתוכניות טיפול מותאמות אישית, המומחיות שלהם תורמת לבריאות ולנוחות ארוכת הטווח של רגליים צומחות.
בעיות כף הרגל של ילדים הן חלק נורמלי מההתפתחות, אך כאשר הן מפריעות לנוחות, ניידות או איכות חייו של הילד, פנייה להדרכה ממומחה לכף הרגל לילדים היא צעד נבון. על ידי טיפול מוקדם בבעיות כף הרגל, ההורים יכולים לספק לילדיהם את הבסיס לחיים של תנועה בריאה וללא כאבים.

 

דילוג לתוכן