מפרקי ירך

מפרקי הירך ממלאים תפקיד חיוני בניידות ובבריאות הכללית של אנשים. במקרה של ילדים, התפתחות תקינה של מפרקי הירך היא קריטית במיוחד מכיוון שהיא יכולה להשפיע על הצמיחה והתנועה שלהם. מבדיקה ועד אבחון, בואו להתעמק בעולם בריאות מפרקי הירך בילדים.

בתמונה: DDH – מפרק ירך שמאל עם פריקה מלאה, אצטבולום שטוח, מימין ניתן לראות מפרק תקין

בדיקת מפרקי ירך לתינוק

מרגע לידת התינוק, אנשי מקצוע בתחום הבריאות מתחילים לעקוב אחר אבני הדרך ההתפתחותיות שלהם, כולל בריאות מפרקי הירך. רופאי ילדים עורכים באופן שגרתי בדיקות גופניות כדי לבדוק אם יש סימנים להתפתחות לא תקינה של מפרק הירך. במהלך הערכות אלו, הרופא יתבונן בתנועת הירך של התינוק ועשוי להשתמש בטכניקות כמו בדיקות Ortolani ו-Barlow כדי להעריך את יציבות המפרק.
בשנים האחרונות נוהגים, פרט לבדיקת מפרקי הירך, לבצע אצל תינוקות גם צילום רנטגן. צילום מפרקי ירך מספק תמונת מצב טובה ומפורטת של העצמות והמפרקים. צילום אלו מאפשרים לאנשי מקצוע רפואיים לאבחן במדויק מצבים כגון דיספלזיה התפתחותית של הירך (DDH), המשפיעה על יישור מפרק הירך ויציבותם.

צליעה אצל ילדים

צליעה מתייחסת לצליעה ניכרת או להליכה לא תקינה אצל ילדים. בעוד שצליעה יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים, כולל טראומה או זיהום, זה יכול להיות גם סימן לבעיות במפרק הירך. הורים צריכים להיות קשובים לכל שינוי בהליכת ילדם ולפנות לטיפול רפואי אם הצליעה נמשכת או מחמירה.

בתמונה: מחלת פרטס – מצוייר המקום בו אמור להיות ראש הירך אשר לא נראה בצילום עקב מחלת פרטס מתקדמת

מפרקי ירך

דיספלזיה התפתחותית של הירך (DDH)

דיספלזיה התפתחותית של הירך (DDH) היא מצב בו מפרק הירך אינו מתפתח כרגיל. זהו מצב בו המכתש (מרחשת) רדוד ואינו מכיל או מייצב את ראש הירך כנדרש. תינוקות הסובלים מתופעה זו ואינם מטופלים יפתחו בסבירות גבוהה כאבים במפרק ירך בגיל מוקדם וצפויים להזדקק להחלפות מפרק ירך בשלב מוקדם יחסית בחיהם.
בארץ מתבצעת סקירה של כל הילודים שנולדו בבתי חולים ציבוריים על ידי בדיקה קלינית ובמידה ונמצא חשד בבדיקה הקלינית ההורים מונחים לבצע US מפרקי ירכיים בגיל 6-8 שבועות על ידי אורתופד ילדים.
הטיפול המקובל בעולם וגם אצלנו במידה ונמצאה אצל התינוק בעיה זו הוא על ידי רצועות פבליק – רצועות המורכבות על התינוק ומאפשרות תנועה של הרגליים בכיוון רצוי על מנת לגרום לגירוי חיובי להתפתחות המרחשת (אצטבולום).
במידה וטיפול זה נכשל או האבחנה בוצעה מאוחר יותר עוברים לשלב הבא הכולל מתיחה, מחוך וטיפולים ניתוחיים הכוללים שחזור סגור או פתוח של המפרק בהתאם לכל מקרה וקיבוע בגבס.

בישראל, הילודים שנולדים בבתי חולים ציבוריים עוברים בדיקה קלינית שגרתית של מפרקי הירכיים כאשר במקרים בהם יש חשש מתבצע אולטרסאונד של מפרקי הירכיים המבוצע על ידי אורתופד ילדים. ההליך הזה קורה בילדים בגילאים של 6 -8 שבועות וחשוב לבצעו בזמן כיוון שאחרת – הטיפול יצטרך להיות מורכב יותר.
הטיפול הרווח בבעיות במפרקי הירכיים הוא באמצעות רצועות פבליק שלאחר שהן מורכבות על התינוק הן מאפשרות תנועה של הרגליים בכיוון הנכון וזה מביא לגירוי חיובי להתפתחות המרחשת הקרויה בשפה הרפואית – אצטבולום. אם האבחנה לא בוצעה בזמן, יתבצע ברוב המקרים הליך טיפולי מורכב יותר הכולל מתיחה, מחוך או ניתוח. הטיפולים הללו מתבצעים גם אם ההליך המבוצע באמצעות רצועות פבליק לא הצליח. הטיפול בניתוח כולל שחזור מותאם לחומרת הבעיה של המפרק וקיבוע בגבס.
DDH מתגלה לעתים קרובות בינקות ויכול לנבוע מגורמים שונים, כולל גנטיקה, תנוחת עכוז של העובר במהלך ההריון ועוד. גילוי מוקדם וטיפול הם חשובים במקרה זה להבטחת התפתחות תקינה של מפרק הירך ולמניעת סיבוכים ארוכי טווח.
אם יש חשד לבעיות במפרק הירך, אנשי מקצוע בתחום הבריאות עשויים להשתמש בשילוב של בדיקות גופניות, בדיקות הדמיה וניתוח היסטוריה רפואית כדי להגיע לאבחנה מדויקת. התערבות מוקדמת היא המפתח, שכן מצבים מסוימים יכולים להיות מנוהלים בצורה יעילה יותר כאשר מתגלים ומטפלים בהם מוקדם.

החלקת ראש עצם הירך בילדים (SCFE)

גיל ההתבגרות הוא תקופה מכרעת של גדילה והתפתחות, המסומנת בשינויים מהירים במבנה השלד של הגוף. במהלך שלב זה, יכולים להיווצר מצבים מסוימים המשפיעים על מפרק הירך, אחד מהם הוא Slipped Capital Femoral Epiphysis (SCFE). SCFE היא הפרעה במפרק הירך המשפיעה בעיקר על מתבגרים, והבנת הסיבות, הסימפטומים והטיפול שלה חיונית לשמירה על בריאות הירך האופטימלית בשלב קריטי זה של החיים. תופעה זו יכולה להופיע בצורות ודרגות שונות אשר בהתאם לחומרתן כך התחזית מבחינת תוצאות הטיפול והצפי לעתיד.
Slipped Capital Femoral Epiphysis מתרחשת כאשר לוחית הצמיחה בראש עצם הירך (עצם הירך) מחליקה ממקומה הרגיל וזה עלול להוביל לאי-יישור בין ראש הירך לצוואר הירך, ולגרום לכאב, אי נוחות וסיבוכים פוטנציאליים לטווח ארוך אם לא מטופלים.
תופעה זו מתרחשת לרוב במהלך קפיצת הגדילה של מתבגרים, כאשר העצמות גדלות בקצב מהיר יותר. גידול מוגבר זה יכול לאמץ את צלחת הצמיחה, מה שהופך אותה לרגישה יותר להחלקה.
השמנת יתר מהווה סיכון מוגבר לתופעה. משקל גוף עודף עלול לגרום ללחץ נוסף על מפרק הירך, להגביר את הסיכון להחלקת לוחית הגדילה.
גם לשינויים הורמונליים יש תפקיד בצמיחת העצמות ובהתפתחותן. שינויים הורמונליים במהלך גיל ההתבגרות יכולים להשפיע על חוזק לוחית הגדילה.
הסימפטומים של SCFE יכולים להשתנות אך כוללים לעתים קרובות כאבי ירך או ברכיים שעלולים להחמיר עם פעילות. סימפטומים נוספים הם צליעה או טווח תנועה מוגבל.
אבחון מוקדם וטיפול ב-SCFE הם חיוניים למניעת סיבוכים נוספים. האבחנה כוללת שילוב של בדיקה גופנית, סקירת היסטוריה רפואית ומחקרי הדמיה כגון צילומי רנטגן או סריקות MRI כדי להעריך את היקף ההחלקה.
מקרים חמורים של SCFE עשויים לדרוש התערבות כירורגית כדי לייצב את לוחית הגדילה שהחליקה ולהחזיר את היישור התקין. שיטות כירורגיות כוללות הצמדה או הברגה של לוחית הגדילה למקומה כדי למנוע החלקה נוספת.
במקרים מסוימים, אם SCFE מזוהה מוקדם וההחלקה מינימלית, ניתן להנחות את המתבגר להימנע מנשיאת משקל על הירך הפגועה ולעבור פיזיותרפיה לשיפור חוזק ויציבות מפרקי הירך.
טיפול מוצלח ב-SCFE מוביל בדרך כלל לתוצאה חיובית, אך מעקב ארוך טווח חשוב כדי להבטיח שמפרק הירך ממשיך להתפתח ולתפקד כראוי.

מחלת פרטס אצל ילדים - Legg-Calve-Perthes Disease

מחלת פרטס אצל ילדים היא מחלה של מפרק הירך במופיעה בד"כ בגילאי 4-8, מדובר בפגיעה באספקת הדם לראש הירך מסיבה שאינה ידועה. ברוב המקרים הילד יופיע עם צליעה ללא גורם ידוע, לעיתים מלווה בכאבים.
זוהי מחלה נדירה של מפרק הירך שמופיעה מסיבה לא ידועה ובאה לידי ביטוי בצליעה ולעיתים בכאבים, כאשר היא מופיעה בדרך כלל בילדים בגילאי 4 – 8 ופוגעת באספקת הדם לראש הירך.
זוהי הפרעה נדירה אך משמעותית שעלולה להוביל לבעיות ארוכות טווח במפרק הירך אם לא מנוהלת כראוי. הבנת הסיבות, הסימפטומים, האבחון ואפשרויות הטיפול במחלת Legg-Calve-Perthes היא חיונית עבור הורים, מטפלים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות כאחד.
צילום של מפרק הירך יהיה תקין בדרך כלל (תלוי בשלב בזמן האבחנה) ולכן לעיתים יהיה צורך במעקב ו/או הדמיה נוספת. המחלה עצמה אורכת כ 3 שנים במהלכה מתרחשים מספר שלבים:
השלב ההתחלתי שבו למטופל יש כאבים אך בד"כ צילומים תקינים. בשלב הבא הראש מתחיל "להתפרק" .בשלב זה הממצאים ברנטגן בולטים מאוד. הפרוגנוזה והחלטות טיפוליות יתקבלו בשלב זה.
בשלב השלישי של מחלה זו יש בנייה מחודשת של אספקת הדם לראש הירך. מתחיל תהליך של בניית עצם מחדש. בצילום רואים את תהליכי בניית הראש מחדש.
השלב הרביעי הוא הסופי, ו בו הראש מקבל את צורתו הסופית (מתרחש עד סוף הצמיחה) .
דרכי הטיפול תלויות בגיל הילד ובדרגת החומרה. המעקב הקליני והרנטגני במקרים אלו הם בעלי חשיבות מכרעת.
המחלה מופיעה בדרך כלל בארבעה שלבים. השלב הראשון מתחיל עם כאבים במפשעה, בירך או בגב אך פעמים רבות, צילומי הרנטגן בשלב הזה נראים תקינים. בשלב השני, ראש הירך מתחיל להחליק מחוץ למקומו. בשלב הזה צילומי רנטגן כן מצביעים על הבעיה ומאפשרים לאבחן את המחלה. בשלב השלישי מתקיימת בנייה מחודשת של אספקת הדם לראש הירך והוא מתחיל לחזור למקומו ובשלב הרביעי, הראש מקבל את צורתו הסופית.
הטיפול במחלת פרטס תלוי בחומרת המחלה ובגיל הילדים. במקרים קלים, שאובחנו בזמן, הטיפול כולל מעקב רפואי, תרגילים פיזיותרפיים וטיפולים קלים יותר. במקרים חמורים יותר או שאובחנו מאוחר, ייתכן שיהיה צורך בניתוח כדי להחזיר את ראש הירך למקומו.