כאבי גדילה אצל ילדים

כאבי גדילה אצל ילדים

הם כאבים בקרב ילדים בגילאי 3 עד 10. הכאב מתחיל בדרך כלל בשעות אחר הצהריים המאוחרות או הערב וחולף בבוקר, לעיתים הכאב עלול להעיר את הילד בלילה. מדובר בתופעה שכיחה ונורמלית המופיעה אצל כ- 25%-40% מהילדים.

הרבה פעמים מדובר מעין "כאבי גדילה" אשר בדרך כלל תוקפים לסירוגין בערבים או באמצע השינה, ישנם ילדים הסובלים מכך ואחרים שלעולם לא.

כאבי גדילה אצל ילדים

איך מרגישים כאבי גדילה?

בדרך כלל, כאבי גדילה מורגשים בשתי הרגליים, במיוחד בחלק הקדמי של הירכיים, האחורי של הרגליים או מאחורי הברכיים. הם עשויים להרגיש כמו התכווצויות או פשוט כאב. הטיפול בכאבי גדילה הוא בכאב עצמו ובדרך כלל התופעה תיעלם עם השנים אך ישנה חשיבות עצומה לבדיקה אצל אורתופד ילדים על מנת לשלול בעיה אחרת הדורשת בירור וטיפול לעיתים אפילו דחוף.

ממה נוצרים כאבי גדילה?

למרות שהם נקראים "כאבי גדילה", אין עדות לכך שהם קשורים לקפיצות גדילה. בעבר, רופאים חשבו שצמיחת עצם עלולה לגרום לכאב, אבל עכשיו ידוע שזה לא נכון. יתכן וכאבי גדילה הם פשוט כאבי שרירים לאחר יום פעיל במיוחד של קפיצה וטיפוס, אבל כלל לא בטוח, שכן יש ילדים שאינם חווים את הכאבים הללו, גם לאחר מאמץ.
למעשה, למרות המחקר, לא ידוע ממה נגרמים או ממה מוצרים כאבי גדילה. בסופו של דבר, יש מי שסובלים ויש מי שלא אך אין בזה שום חוקים וסדר.

תסמינים של כאבי גדילה בילדים

ילדים חשים כאבי גדילה בצורה שונה. חלק מהילדים מדווחים על כאב משמעותי, בעוד שאחרים לא. הכאב עשוי להימשך מספר דקות בלבד או להימשך שעות.
הכאבים יכולים לבוא וללכת במשך חודשים או שנים. לרוב הילדים לא יהיו אותם כל יום והם יבואו ויחלפו עד שייעלמו לחלוטין.
הכאב פוגע בדרך כלל בשעות אחר הצהריים המאוחרות, בערב ובזמן השינה. אצל חלק מהילדים מדובר בכאב המעיר אותם משנתם.
אם הילד נראה בסדר גמור בבוקר, אל תמהרו לחשוב שהם זייפו כאב, שכן, כאבי גדילה נעלמים בבוקר.

סימנים נוספים לכך שמדובר בכאבי גדילה ברגליים:

הכאב אינו גורם לצליעה.
הילד יכול לשחק כרגיל במהלך היום.
הזזת הרגליים לא הופכת את הכאב לטוב או להחמיר.

עד איזה גיל יש כאבי גדילה והאם יש כאבי גדילה אצל מתבגרים?

כאבי גדילה אין במתבגרים ואצלם מדובר בתופעות אחרות. כאבי גדילה מיוחסים רק לילדים, בין הגילאים שנתיים-שלוש ועד לגיל 10.
בגיל ההתבגרות בדרך כלל מדובר בכאבים של ספורטאים צעירים סביב הברך לרוב סביב גיד הפיקה עקב גירוי כזה או אחר, מדובר בתופעה אשר לרוב חסרת השלכות לטווח הרחוק אל יכולה לגרום סבל רב ובהחלט ניתנת לטיפול באמצעים שונים. האבחון לרוב הוא קליני ואינו מצריך בדיקות מיוחדות. בגיל ההתבגרות בדרך כלל מדובר בכאבים של ספורטאים צעירים סביב הברך לרוב סביב גיד הפיקה עקב גירוי כזה או אחר, מדובר בתופעה אשר לרוב חסרת השלכות לטווח הרחוק אל יכולה לגרום סבל רב ובהחלט ניתנת לטיפול באמצעים שונים. האבחון לרוב הוא קליני ואינו מצריך בדיקות מיוחדות.

איך יודעים שמדובר בכאבי צמיחה?

כאבי גדילה הם כאבים שבאים בהתקפים ולא כל יום. לרוב הילד או הילדה יסבלו מכאב בשעות הערב כאשר הם עייפים או באמצע הלילה מתוך שינה. כלומר, מדובר בילד שבשאר היום הוא בריא ולא מתלונן על כאב.
בנוסף, בדיקותיו הגופניות תקינות לחלוטין, מצב רוחו טוב והתאבון תקין. במקרים של כאבי גדילה ברגליים או בידיים אין שום ממצאים גופניים או ממצאים לא תקינים, רק כאב בשעות מסוימות.

יש גם כאבי גדילה בידיים?

במרבית המקרים כאבי הגדילה מורגשים ברגליים, סביב השוקיים או הברכיים, לעיתים גם בגב. במקרים מסוימים ישנם גם כאבי גדילה בידיים, ובמקרים מסוימים גם בגב, אך אלה פחות נפוצים.

מה עושים עם כאבי גדילה?

ראשית, הרופא המטפל בודק ומאבחן שאכן מדובר בכאבי גדילה. כאשר מדובר על מקרים שחוזרים על עצמם בתדירות גבוהה וגורמים לילד לכאב משמעותי, יפנה הרופא לבדיקות דם ואפילו לצילומים, על מנת לשלול אבחנות אחרות ולוודא שאכן מדובר בכאבי גדילה. הטיפול הוא בכאב עצמו ובדרך כלל התופעה תיעלם עם השנים אך ישנה חשיבות עצומה לבדיקה אצל אורתופד ילדים על מנת לשלול בעיה אחרת הדורשת בירור וטיפול לעיתים אפילו דחוף. 

כאבי גדילה טיפול טבעי

מבחינה טיפולית, ניתן לעסות את המקום הכואב וישנן גם משחות שאפשר להשתמש בהן על מנת להקל על הילד. אם מדובר בשעת לילה מאוחרת ניתן לתת לילד משכך כאבים כמו נורופן, כדי לסייע לו להירדם.
כאבי גדילה הם בעיה שכיחה אצל ילדים אך אין להם שום קשר לקפיצות גדילה. הם לא משאירים שום נזק מתמשך. הם יכולים לפגוע מספיק כדי להפריע לשינה, אבל יש דברים שניתן לעשות כדי לגרום לילד להרגיש טוב יותר.

כאבי גדילה ברגל אחת - האם עלי להתקשר לרופא?

חשוב לזכור שכאבי גדילה מורגשים כמעט תמיד בשתי הרגליים. כאב ברגל אחת עשוי להוות סימן למצב חמור יותר ומומלץ לפנות לרופא המטפל אם זה קורה.
חשוב לזכור שכאבי גדילה משפיעים על השרירים, לא על המפרקים. והם לא גורמים לצליעה או חום.
במידה ולילד יש כאבי גדילה ברגל או כאבי גדילה בכף הרגל עם תסמינים שאינם קשורים לכאבי גדילה, יש לפנות לבדיקות נוספות.
ד״ר מנחם זינגר – מומחה לאורטופדיה ילדים
אני בוגר רפואה משנת 1996 (בהצטיינות) ועוסק באורתופדיה משנת 1999, בעל תעודת מומחה בכירורגיה אורתופדית משנת 2006 ומאז עוסק באורתופדית ילדים באופן אקסקלוסיבי.

– המידע המופיע במדריך הוא לידיעה בלבד ואינו ייעוץ רפואי

דילוג לתוכן